Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Met een speciaal ontwikkeld programma wil ik jou ondersteunen bij het behalen van een ideaal maar ook realistisch gewicht op een natuurlijke en gezonde manier.

Het programma is: 

1. totaal pakket; lichaam/geest zijn 1

2. niet te moeilijk/ goed vol te houden

3. gericht op gewichtsvermindering en hormoonstelsel balanceren.

4. meetbaar resultaat.  

 

 

Misschien dat je nu denkt dat beloven ze allemaal, maar hoe is dit programma nu anders dan al het andere wat je tot nu toe hebt geprobeerd.
Wel nu, dat ga ik je vertellen.

Vanuit mijn achtergrond als natuurgeneeskundig therapeut en de verschillende disciplines wilde ik een programma maken, waar je een verandering van voedingsgewoontes niet als straf zult ervaren. Natuurlijk wil je afvallen! We hebben allemaal wel een moment in ons leven problemen met ons gewicht gehad, ook ik, dus ik weet wat het is.

Maar een quick fix bestaat niet......

Er bestaat geen enkel dieet dat én een super snel resultaat geeft en daarnaast ook nog gezond is voor jouw lichaam. En laten we ook even stilstaan bij het emotionele stukje wat altijd om de hoek komt kijken bij het lijnen. 
Als het een dag niet lukt..... wat gebeurt er dan...... veroordelingen naar jezelf toe. 
Als het resultaat na een bepaalde periode niet is gehaald..... wat gebeurt er dan......... teleurstelling, stress....
Allemaal emotie waar je ook mee moet "dealen"

DIT IS GEEN DIEET! LAAT DAT HEEL DUIDELIJK ZIJN! - HET IS EEN PROGRAMMA 

De formulieren:

* Voedingsdagboek

* Voedingsanamnese

* Vragenlijst                  LET OP! lees goed en vul alleen de grijze vakken in

Door het voedingsdagboek en voedingsanamnese krijg ik een beeld van jouw eetpatroon. Dit is nodig om jou zo goed mogelijk te kunnen adviseren en begeleiden. Wanneer dit eerlijk en zorgvuldig is ingevuld kan ik hieruit namelijk jouw eetgewoontes herleiden en kan ik eventuele valkuilen herkennen. 


Het eerste consult/intakegesprek

Tijdens het intakegesprek/1ste consult (gecombineerd) neem ik alle formulieren met jou door, deze formulieren bij elkaar zullen mij inzicht geven over waar de grootste problematiek ligt. Het is vaak niet alleen de verkeerde keuzes in voeding, maar is het hormonale systeem ook uit balans.

Hierna is er het weeg en meet moment, jouw gewicht/ omvang / vocht.... voor iedereen die problemen heeft met het gewicht altijd een lastig moment. Maar meten is weten!

In het kader van meten is weten test ik vervolgens met het bioresonantiesysteem het hormonale systeem, is het hormoonstelsel in balans?
Hoe kan dit ondersteunt
worden?

Vervolgens meet ik welke voedingsmiddelen jou op dit moment meer energie kosten om te verteren dan andere voedingsmiddelen, deze voedingsmiddelen mag je een periode NIET of beperkt eten.

Ook meet ik welke vorm van lichaamsbeweging jij op dit moment het beste kan doen om jouw lichaam zoveel mogelijk te ondersteunen.

Nogmaals het is een programma....

Wat krijg je allemaal mee na het eerste consult:

- meetresultaten bioresonantie 

- gewicht/cm tabel.

- homeopathische druppels 

- voedingslijsten (NIET en BEPERKT)

- voorbeeldmenu's  

 

Hormonen..... ? Hoezo?

Het plaatje hierboven geeft in 1 x  een overzicht op welke manieren "honger" gevoel wordt beïnvloed. Hieronder worden de belangrijkste hormonen kort besproken. Misschien denk je dat je weinig invloed hebt op je hormonen. Hoewel je sommige hormonen hooguit een klein beetje kunt beïnvloeden, heb je daarentegen een hele sterke invloed op de hormonen die met afvallen te maken hebben. De voeding die je wel (of juist niet) eet heeft de grootste invloed op je hormonen.

Hormonen die het afvallen moeilijker maken:

Het vetopslag hormoon insuline

Insuline is het vetopslag hormoon. Insuline haalt voedingsstoffen uit je bloedbaan en slaat deze op in je lever, spiercellen en vetcellen. Je lever en spiercellen hebben een kleine capaciteit. Als ze vol zitten, kan er niks meer bij.

Je vetcellen hebben de grootste capaciteit, omdat ze zo rekbaar zijn als een ballon. Bij hoge insulinewaardes haalt het insulinehormoon voedingsstoffen uit je bloed en slaat het op in je vetcellen (waardoor je dikker wordt).

Door koolhydraten zoals brood, pasta en rijst te eten, stijgt je bloedsuikerspiegel. Je lichaam beschermt zich hiertegen door grote hoeveelheden insuline aan te maken. Je kunt een hoge insulinewaarde voorkomen door minder koolhydraten te eten en juist meer gezonde voeding te consumeren.  

Kortom: bij hoge insulinewaardes maak je lichaamsvet aan.  

Gelukkig heeft je lichaam ook hormonen die vet verbranden. De twee belangrijkste hormonen heten groeihormoon en glucagon.

 

De wip: insuline is de tegenhanger van glucagon en groeihormoon

Als insuline hoog is, maak je minder groeihormoon en glucagon aan (waardoor je aankomt). Het tegenovergestelde is ook waar: als insuline laag is, maak je meer glucagon en groeihormoon aan (waardoor je afvalt).

Je kunt dit het beste vergelijken met een wip. Aan de linkerkant staat het vetopslag hormoon insuline. Aan de rechterkant staan de hormonen waardoor je afvalt: glucagon en groeihormoon.

De wip kan maar naar één kant tegelijk uitslaan: links (dikker worden) of rechts (afvallen).

Ghreline

Ghreline is het hormoon dat hongergevoel opwekt. Om deze reden wordt ghreline ook wel het hongerhormoon genoemd.  
Ghreline wordt geproduceerd door de maag als de maag leeg is. De maag geeft hiermee een signaal af dat aanzet tot eten. Wanneer er gegeten wordt, dalen de ghreline spiegels weer doordat de maag gevuld wordt. Het is dus belangrijk de maag langere tijd gevuld te houden. En dit kan door gezonde voeding.

Geslachtshormoon - Oestrogeen

Oestrogenen zijn vrouwelijke geslachtshormonen. Naarmate het oestrogeengehalte hoger is, neemt het hongergevoel toe. Dit kan te maken hebben met de menstruatiecyclus en ook medicijnen hebben hier invloed op.

Stress hormoon - Cortisol

Het cortisolhormoon wordt gemaakt door de bijnieren. Dit hormoon wordt ook wel stresshormoon genoemd, omdat het vrijkomt in stressvolle situaties. Het bevordert het hongergevoel in tegenstelling tot adrenaline. Cortisol zorgt ervoor dat het verlies aan energie, dat ontstaat tijdens stress, weer gecompenseerd wordt door te gaan eten.

 

Er is ook goed nieuws.........er zijn ook:

  

Hormonen die afvallen makkelijker maken:

Hormonen die vet verbranden: glucagon en groeihormoon

Glucagon wordt (net zoals insuline) in de alvleesklier aangemaakt. In tegenstelling tot insuline helpt glucagon je om lichaamsvet te verbranden.  Glucagon opent de “deurtjes” van je vetcellen en bevrijdt het vet, zodat het daarna verbrand kan worden.

Een hormoon dat daar een schepje bovenop doet is groeihormoon. Je lichaam maakt optimale hoeveelheden groeihormoon aan, mits je dit proces niet verstoort door ongezonde voeding te eten.

Groeihormoon is een krachtig, maar gevoelig hormoon. Een verstoorde hormoonbalans kan leiden tot de situatie waarbij je lichaam minder groeihormoon aanmaakt. Hierdoor val je zeer langzaam af, ervaar je een futloos gevoel en word je steeds iets zwakker.

Kortom: als je voldoende glucagon en groeihormoon aanmaakt, ga je lichaamsvet verbranden. 

 

De bewaker van een vetcel: het leptine hormoon

Leptine wordt in de vetcellen aangemaakt. Het hormoon geeft aan wanneer we genoeg hebben gegeten en geeft een seintje aan de hersenen dat de stofwisseling opgevoerd kan worden. Overgewicht geeft te veel leptine in het bloed. De gevoeligheid voor dit hormoon neemt hierdoor af, waardoor de eetlust toeneemt en de spijsvertering minder snel verloopt.

Het leptine hormoon bepaalt hoeveel lichaamsvet er verbrand mag worden. Als je snel wilt afvallen of die laatste kilo’s wilt verliezen, dan moet het leptine hormoon in balans zijn. De belangrijkste taak van leptine is het reguleren van je vetpercentage.

Mensen met ondergewicht maken weinig leptine aan. Hierdoor stijgt je eetlust en word je geprikkeld om grotere hoeveelheden te eten (zodat je aankomt). Mensen met overgewicht maken juist veel leptine aan. Hierdoor zou de eetlust moeten dalen.

Het probleem is dat mensen met overgewicht een lange tijd zo veel leptine hebben aangemaakt, dat het lichaam er niet meer goed op reageert. Deze situatie is vergelijkbaar met een koffiedrinker die steeds meer cafeïne nodig heeft om hetzelfde opwekkende gevoel te ervaren, omdat hij/zij steeds meer resistent wordt voor cafeïne.

Mensen met overgewicht zijn daarom vaak resistent voor leptine geworden (leptineresistentie). Bij mensen met leptineresistentie is het lichaam lichtelijk “doof” geworden voor de leptinesignalen.

Het gevolg is dat je altijd honger hebt. Zelfs als je aanvoelt dat je genoeg hebt gegeten, schep je nog een keer op en blijf je dooreten. De extra calorieën stapelen zich op, waardoor de problemen alleen maar groter worden.

het is belangrijk dat je begrijpt dat een gezonde leptinebalans de volgende voordelen biedt:

  1. Jouw lichaam houdt vet niet dan niet meer onnodig vast en laat het makkelijk verbranden .
  2. Je kunt sneller afvallen in alle delen van het lichaam.

  3. Je hebt alle controle over de regelmaat wanneer je eet en de hoeveelheden die je eet.

  4. Jouw energieniveau stijgt aanzienlijk omdat jouw lichaam vet sneller omzet naar bruikbare energie.

Serotonine - Gelukshormoon

Dit is een neurotransmitter, een hormoon dat invloed heeft op onze hersenen. Het is een zeer belangrijk hormoon omdat het voor een verzadigingsgevoel zorgt. Een tekort aan serotonine leidt tot overeten, in het bijzonder van koolhydraten.

Cholecystokinine

Deze stof wordt geproduceerd zodra er voedsel in de dunne darm komt. Cholecystokinine remt de maagontlediging en heeft een eetlust remmende werking in de hersenen.

PYY

PYY is een hormoon dat de eetlust onderdrukt. Het wordt door de dunne darm geproduceerd als deze gestimuleerd wordt door voedselinname. PYY is de tegenhanger van ghreline, het hormoon dat door de maag geproduceerd wordt om eetlust te stimuleren. 15 minuten nadat je bent begonnen met eten, zal PYY opspelen. De dunne darm maakt dit hormoon aan dat werkt op het verzadigingsgevoel. Het is dus belangrijk om langzaam te eten. 

Eetlust, hormonen en gevoelens

Het is juist belangrijk dat eetlust remmende hormonen in voldoende mate aanwezig zijn. Zij zorgen er immers voor dat je het verzadigingsgevoel langer vasthoudt en je maag langer gevuld blijft. Of deze hormonen wel of niet in voldoende mate aanwezig zijn, kan beïnvloedt worden door gevoelens, omgeving, voeding of de mate van stress. Iemand met een laag serotonine niveau heeft namelijk ook vaak gevoelens van stress of depressiviteit. Een laag serotonine gehalte zorgt er dus niet alleen voor dat de eetlust niet geremd wordt, maar ook voor negatieve gevoelens. Deze negatieve gevoelens kunnen stress geven waardoor de cortisolspiegel stijgt. Negatieve gevoelens en overgewicht gaan daardoor vaak samen op en versterken elkaar.

Een tekort aan serotonine is  zelf aan te vullen door middel van voeding en een gezonde leefwijze. De meeste serotonine wordt twee uur na zonsopgang gemaakt. Het is daarom belangrijk om nooit je ontbijt over te slaan. Zonder voedingsstoffen kan het lichaam geen serotonine aanmaken. Voldoende inname van vitamines en mineralen verhoogt de aanmaak van serotonine, ook zonlicht bevordert de aanmaak van serotonine. Daarnaast is het belangrijk een goede nachtrust te krijgen, stress te minimaliseren en genoeg ontspanning te zoeken. 

Om een gezond gewicht en psychisch welzijn te verkrijgen en te behouden is het van groot belang om gezonde voeding te nuttigen, voldoende water te drinken en af en toe van de zon te genieten.

 

De 4 regels van het programma:

  1. Eet volgens de voorbeeldmenu’s (of de boodschappenlijst)

  2. Ga niet met een volle maag naar bed

  3. Beweeg 15 minuten per dag

  4. Drink 2 liter water per dag (30 ml. X kg lichaamsgewicht)

Als je geïnteresseerd bent in het behalen van een maximaal resultaat, houd je dan zoveel mogelijk aan de 4 regels Het streven is dat je elke dag aan alle regels voldoet, maar ik begrijp dat dit niet altijd haalbaar is.  

Regel 1: eet volgens de voorbeeldmenu’s (of de boodschappenlijst)

Zoals je in de introductie van dit plan hebt kunnen lezen, zijn er hormonen die ervoor zorgen dat je aankomt en zijn er hormonen die ervoor zorgen dat je afvalt. Door te eten volgens de weekmenu’s ben je verzekerd van alle voedingsstoffen en zet je jouw lichaam aan tot het verbranden van lichaamsvet.

Zodra je dit doet, wordt je lichaam langzaamaan gevoeliger voor insuline. Hierdoor is je lichaam in staat om meer en sneller lichaamsvet te verbranden.

Een ander voordeel van eten volgens de boodschappenlijst is dat je eetlust daalt. Je lichaam zal minder “zeuren” om iets ongezonds. Je bent sneller verzadigd en hebt stevige controle over je eetlust, zonder continu aan eten te denken.

De menu’s  zijn gebaseerd op de boodschappenlijst. Naast de voorbeeldmenu’s kun je ook je eigen gerechten samenstellen

Regel 2: ga niet met een volle maag naar bed

Als je ’s avonds het licht uitdoet, de dekens over je heen trekt en je ogen sluit, gebeuren er een paar opmerkelijke dingen in je lichaam. Zonder dat je het doorhebt komen bepaalde hormonen tot leven.

Ghreline, doet veel meer dan alleen hongergevoel opwekken, het zorgt er namelijk ook voor dat je optimale hoeveelheden groeihormoon aanmaakt. Groeihormoon is buitengewoon belangrijk tijdens het afvallen. Het helpt je om spieren te krijgen (en te behouden), sterkere botten te krijgen en vet te verbranden. Groeihormoon kan het verschil maken tussen langzaam en snel afvallen.

Wees niet bang dat je lichaam te veel groeihormoon aanmaakt. Door middel van natuurlijke “feedback loops” zal je lichaam niet zomaar te veel groeihormoon aanmaken. Het zorgt juist voor optimale hoeveelheden van dit krachtige vetverbrandende hormoon.

Eet dus 2 uur voor het slapen niets meer. Als je voor het slapen erge honger hebt, eet dan een kleine portie groente. Denk hierbij aan een paar reepjes paprika of een stukje komkommer (geen fruit)

Regel 3: beweeg 15 minuten per dag

Alles in het lichaam is met elkaar verbonden.

Door te bewegen verbrand je niet alleen calorieën, maar balanceer je ook je hormonen. Hierdoor verlies je buikvet, stijgt je concentratievermogen en zet je lichaam vet sneller om in energie (waardoor je afvalt).

Beweeg daarom minimaal 15 minuten per dag. Dit mag van alles zijn: boodschappen doen met de fiets, wandelen of het uitlaten van de hond.

Deze activiteiten vallen onder bewegen:

  • Zwemmen

  • Lopend naar de supermarkt

  • Dansen

  • Yoga

  • Tuinieren

  • Shoppen

Regel 4: drink 2 liter water per dag (30 ml. X Kg lichaamsgewicht)

Deze regel is niet spannend of vernieuwend, maar desondanks is het één van de belangrijkste regels. Ook als je al het andere goed doet, kan een tekort aan water ervoor zorgen dat je niet afvalt.

Wees niet bang dat je lichaam extra vocht opslaat (dit zal niet gebeuren als je volgens de weekmenu’s eet).

De beste momenten om water te drinken:

  1. 0,5 liter voor het ontbijt

  2. 0,5 liter voor de lunch

  3. 0,5 liter om 15.00 uur

  4. 0,5 liter voor het avondeten

Wanneer je na het lezen van deze informatie denkt ik wil dit proberen, neem dan gerust contact op, we gaan SAMEN werken aan een gezond gewicht. 

Patricia Stamm'ler | Ruyghweg 11 | 1781 DA DEN HELDER | 06-53531697 | info@Dayala.nl | Rabobank: NL 54 RABO 0330692453 | KvK: 37108650 | BTW: 187227305B01